Saturday, January 9, 2010

Fikir secara Positif, Elak dapat Masalah!

Kalau kte fikir tentang masalah, kte ni umpamanya mcm memanggil masalah itu utk datang pada kte. Betul x? Betul..... Cth: Kte tgh drive kereta yg memang dh minyak dia dah hampir bawah paras "minyak dah abis", dalam hati kte bkata..."matilah aku klau keta ni mati tengah jalan...jgn la kau mati tengah jalan keta ooiii..jgn la kau mati tengah2 traffic light". Pastu tetibe je kte nak lalu kat traffic light, lampu tukar merah, so kte stop la, then time tu la jugak keta tu tersedak2 then mati!!!!  Dok depan skali lak tu!!!  Mmg haru,.tp itula nasibku 2 tahun lepas..hahahah! So artikel kat bwah ni perlu la sama2 dihayati.



Masalah akan selesai bila anda fokus pada penyelesaian masalah
petikan dari iMotivasi dot kom

Kebanyakan daripada kita tidak tahu cara minda separa sedar bekerja. Kesannya, hidup kita seperti dikawal oleh fungsi ‘auto-pilot’ – kitaran hidup kita sama saja setiap hari. Kita mengalami masalah yang sama setiap hari, kita melalui situasi-situasi sama setiap hari.

Untuk kita merubah diri ke tahap yang lebih baik, kita perlu memahami bagaimana untuk mengawal minda separa sedar supaya dengan itu kita dapat mengawal hidup kita. Maksudnya, kita boleh memunculkan situasi-situasi yang kita mahukan, kita boleh mencapai apa saja yang kita nakkan bergantung pada kemahuan kita.
Lebih besar gambaran minda Anda, lebih lama minda separa sedar ambil masa untuk merealisasikannya. Lebih kecil gambaran minda Anda, lebih cepat minda separa sedar Anda merealisasikannya.

Contoh? Masalah.Ramai orang suka memikirkan masalah juga menggambarkan masalah. Masalah adalah gambaran minda yang kecil sebab masalah ada situasi yang kecil, berlaku di masa sekarang (bukan di masa hadapan).


Kita tak nak masalah muncul dalam hidup kita. Tapi, kita selalu berfikir tentang masalah, memikirkan masalah dan meratapi betapa malangnya hidup kita sebab dirundum masalah.
Masalah yang muncul dalam hidup kita sebenarnya berpunca dari fikiran kita sendiri, jadi kita kena bertanggungjawap atas segala kesilapan dan permasalahan yang dah berlaku.

Kekadang kita tak sedar yang kita suka membayangkan masalah bermula dari saat kita bangun tidur. Ada orang, tiap kali bangun pagi, terus terbayang betapa susahnya dia melalui hari itu – dengan kesibukan kerja, traffic jam, stress, dimarahi bos, jumpa kengkawan yang perangainya menyakitkan hati, ngan perangai orang rumah yang suka marah-marah.


Benda ni semua tak berapa besar, situasinya kecil-kecil saja lagipun ia mengambil masa beberapa jam yang akan datang, bukan beberapa tahun yang akan datang. Oleh kerana jarak waktunya yang pendek, minda separa sedar cepat merealisasikannya. Anda fikir saja, semua tu akan berlaku beberapa jam yang akan datang.

Maka, seboleh mungkin jangan memikirkan masalah ketika Anda bangun pagi. Sebab, pada ketika itu, suasana masih tenang dan minda Anda juga masih relaks.


Untuk kita mencetus kecemerlangan, fikirkanlah kecemerlangan start dari kita bangun pagi. Fikirkan hal orang-orang cemerlang, fikirkan cemana cara yang Anda boleh gunakan untuk Anda jadi cemerlang, fikirkan cara cemana Anda boleh jadi bersemangat dalam usaha mencapai kecemerlangan.
Itu lebih baik dari asyik memikir masalah.

Fikirkan cara cemana nak menyelesaikan masalah. Masalah akan selesai bila Anda start fikir cara penyelesaian, bukan memikir masalah tu sendiri.

2 comments:

  1. Salam manja,
    Kalau hidup ni takde masalah tak tau lah dunia ni jadi apa ye...

    ReplyDelete
  2. Salam kembali..
    Rasenye kalo xde masalah...ramai yg xpasal2 suka cari masalah sndiri plak, ha3..

    Mgkin xkan blaku dunia tanpa masalah..yg boleh blaku, kurang mslh, hopefully kuranglah stress!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails