Sunday, January 17, 2010

"Subliminal Message" yang boleh merosakkan akhlak anak2 kita...

Sukar untuk dipercayai benda2 mcm ni wujud. Sbb tak terfikir dek minda ade manusia yg berfikiran kotor & jahat yg sanggup buat perkara2 "busuk" dgn tujuan merosakkan pemikiran bersih manusia lain. Nak percaya pun...mcm takleh pecaye gak 100%.. sbb secara logiknye, bila kita menonton kartun, animasi...., kita menonton & tumpukan pd watak2 dalam tu, then barulah persekitaran dia, tapi xderla sampai terperasan pd benda2 yg dinamakan "subliminal message" ni. 

Sperti yg artikel di bwh nyatakn, mesej ini dihantar pd otak kita yg dalam "minda separa sedar" terutaman ketika menonton. Walaupun kita tak sedar lgsg, tp otak kita yg hebat ini tetap akan dipengaruhi dgn cara tersebut. Jadi bagaimana nak menyekatnye???? Sdgkn filem mereka hebat & menarik! Takkan la taknak tonton? Untuk hentikan, perkara ni mestilah didedahkan kepada DUNIA. Sbb bukan anak2 Islam kita saje yg menonton, anak2 mereka pn menonton gak kartun2 tu...dan boleh jgk terpengaruh ngn anasir2 jahat ni. Takkan la anak2 mereka pn mereka nak rosakkan jgk???? Hrp pihak2 berwajib ambil tindakan segera jika perkara ini adalah BENAR. "Hallo Obama...bla bla bla..."

Animasi, Anak-anak Kita dan “Subliminal Message”



Dalam post kali ini saya ingin memperkongsikan satu info yang sangat penting untuk kita semua ambil tahu. Info ini sebenarnya disampaikan pada saya oleh salah seorang peserta Seminar Evolusi Minda iaitu Saudara Faris Iskandar daripada Putrajaya. Saya mengucapkan terima kasih atas perkongsian info yang amat berguna ini. Terima kasih En Faris.

Hari ini ramai ibubapa yang begitu ghairah membelikan anak-anak mereka CD kartun animasi yang diterbitkan oleh salah satu penerbit filem animasi terkenal bertaraf antarabangsa. Antara sebab utama adalah kerana kartun-kartun terbitannya sangat berkualiti dan mempunyai banyak pendidikan moral di dalamnya. Penerbit ini kononnya menitik beratkan soal setiakawan, daya juang yang tinggi, yakin dengan permintaan, dan ini semua adalah ciri-ciri positif yang patut kita tanamkan dalam diri anak-anak kita. Namun tanpa kita sedari dalam baik mereka telah menggunakan kehebatannya kartunnya untuk merosakkan dan menceroboh pemikiran anak-anak kita. Bagaimana ini berlaku?


Mari kita lihat antara contoh filem animasi terbitan mereka yang sangat hebat pendidikan di dalamnya tetapi pada masa yang sama menceroboh minda anak-anak kita dengan perkara yang diluar sangkaan. The Lion King, adalah satu filem animasi yang sangat hebat, di dalam filem itu diajarkan banyak perkara tentang kehidupan, setiakawan, berjiwa kental, sayangkan keluarga, malah terlalu banyak sehingga bukan sahaja anak-anak mengkaguminya tetapi orang dewasa juga amat terpengaruh dengan cerita tersebut.

Dalam keseronokkan menonton rupa-rupanya minda kita diceroboh dengan perkataan-perkataan yang merosakkan, tanpa disangka mereka menyelitkan beberapa unsur yang tidak baik di sebalik setiap frame cerita. Di bawah ada saya sertakan video youtube untuk pembaca melihat sendiri bagaimana penerbit ini secara diam merosakkan akhlak penonton tanpa disedari. Mereka menggunakan teknik yang dikenali sebagai “Subliminal Message”.
Apa itu Subliminal Message?





Subliminal Message merupakan isyarat atau message yang ditanam dengan cara atau medium berlainan dan direkacipta khas untuk menembusi had biasa minda dan persepsi manusia. Message ini tidak dapat di kenalpasti oleh minda sedar tetapi dalam beberapa keadaan atau situasi ia mampu mempengaruhi minda separa sedar dan mengakibatkan pengaruh positif atau negatif bergantung kepada message yang dihantar. Individu yang dipengaruhi oleh subliminal message ini kemudiannya akan dengan sendirinya bertindakbalas melalui samada pemikiran, tindakan, kelakuan, perangai, sistem kepercayaan dan nilai-nilai murni. Terma subliminal berasal daripada perkataan Latin. ‘Sub’ bermaksud ‘bawah’ dan ‘limen’ bermaksud ‘ambang’. Ini bererti subliminal message mampu menerobos minda di bahagian bawah tanpa memasuki pintu atau laluan yang betul. Maknanya, masuk terus ke minda separa sedar tanpa melalui minda sedar.

Subliminal ini dipancarkan dengan kadar yang sangat laju iaitu antara 16 – 24 milisaat. Namun pengaruh yang dilakukan oleh subliminal message ini sangat hebat. InsyaAllah dalam Seminar Percuma, kami akan dedahkan lebih lanjut tentang pengertian subliminal message ini.

Sebenarnya jika kita tahu cara penggunaan subliminal message ini, ia mampu kita gunakan untuk perkara-perkara yang positif. Pengaruh subliminal message ini amat kuat dan kesannya amat nyata pada individu itu. Kerana itu banyak syarikat pengiklanan menggunakan teknik ini untuk mempengaruhi pengguna yang menonton iklan mereka samada di televisyen atau panggung wayang. Jadi sebagai ibubapa kita jangan membiarkan anak-anak kita terlalu suka menonton iklan atau kartun terutama kartun daripada luar.

Malangnya, ibubapa hari ini terlalu mengambil ringan kerana kurangnya pengetahuan terhadap perkara ini. Ibu-ibu terutamanya, akan memasangkan CD kartun berulang kali untuk ditonton oleh anak-anak mereka terutama yang berusia kurang daripada 6 tahun. Anak-anak kita sejak lahir sehingga berusia 6 tahun membesar dengan menggunakan minda separa sedar. Apatah lagi ketika menonton sememangnya minda separa sedar yang berfungsi dengan lebih aktif, kerana ia berada dalam gelombang alpha. Inilah kesempatan yang diambil oleh mereka untuk merosakkan minda anak-anak kita.


Subliminal Message dalam bentuk gambaran lucah
Manakala ibu-ibu pula menggunakan cara ini untuk mengkhayalkan anak-anak mereka dengan tujuan tidak mengganggu tugasan ibu-ibu. Sepatutnya ibu-ibu tidak mengambil perkara ini sambil lewa kerana ia melibatkan masa depan generasi baru. Sebab itu ramai anak-anak kita runtuh akhlaknya, lembab pemikirannya, dan banyak lagi sifat yang negatif lahir daripada sikap sambil lewa ini.



Untuk makluman pembaca subliminal message ini juga digunakan oleh pendakyah agama lain untuk mempengaruhi orang Islam. Hal ini telah lama berlaku, dan oleh yang demikian kita hendaklah mempunyai kesedaran tentang subliminal message ini dan ilmu minda separa sedar. Jangan jadi manusia yang malas untuk ambil tahu hal-hal terkini, akibatnya bangsa kita akan mudah tertipu dengan kemajuan teknologi minda bangsa asing. Ini adalah punca kejatuhan akhlak dan moral, kedegilan, serta kemerosotan kehidupan bangsa kita. Sampai bila kita hanya menjadi MANGSA kepada bangsa lain, sedangkan mereka semakin maju, kita semakin mundur dan jatuh.

Jika dilihat akan hal ini sejauh mana hendak kita nafikan ilmu minda separa sedar. Sedangkan musuh-musuh Islam telah menggunakannya secara berleluasa tetapi kita orang Islam masih leka dan alpa dengan perkara yang mengkhayalkan. Selama mana kita harus kita berdiam diri dan diperbodohkan. Fikir-fikirkanlah. Saya menyeru kepada pembaca sekalian panjang-panjangkanlah info ini untuk kebaikan bersama.

Kopipes from evolusiminda.com




1 comment:

  1. BRIDAL MAKEUP CLASS (2-DAYS CLASS)!!

    WHEN: 27th & 28th February 2010
    WHERE: EYRA RIZAL MINI STUDIO, SHAH ALAM
    HOW MUCH: RM500

    **CLASS INCLUDING HAIR + SHAWL STYLING
    **LUNCH, MAKEUP TOOLS & PRODUCTS WILL BE GIVEN
    **GOODIE GIFT SUCH AS M.A.C EYESHADOWS/LIPSTICK WILL BE GIVEN(DIFFERENT GIFTS WILL BE GIVEN TO EACH AND EVERYONE OF U.)
    **CERTIFICATE OF ATTENDANCE WILL BE GIVEN.

    LIMITED SEATS UP TO ONLY 10PAX!!
    REGISTER LATEST BY 25th February 2010 @ 9PM

    WWW.EYRARIZAL.COM
    0162128740
    FB: EYRA RIZAL @ EYRA RIZAL TOUCH

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails