Monday, March 29, 2010

Kisah Cerai Muda....yg dh tua2 pn xkurang jugak

Muda lagi tapi minta diceraikan 
Posted: 28 Mar 2010 09:38 AM PDT (bu imotivasi.com)

Kesibukan bekerja di mahkamah bukan penghalang untuk saya terus menghasilkan karya (bahasa pun dah bertukar sedikit menjadi bahasa sastera!). Bagi Anda yang baru kenal siapa saya, sayalah orang disebaik blog in. Saya bekerja tetap di sebuah mahkamah syariah.

Bekerja ni mahkamah ni menemukan saya dengan ratusan orang bermasalah. Paling saya terkejut, anak-anak muda yang kawin muda memilih untuk bercerai di usia muda. Perempuan terutamanya.
Ada rupa, ada kerja bergaji, ada pakej, ada daya tarikan. Tapi, minta diceraikan!.

Padahal umur masih muda, anak masih belum ada. Sebabnya mudah. Dari kes yang saya baca, kebanyakan isteri-isteri di usia muda ni meminta cerai sebab:
1. Suami ada hubungan dengan perempuan lain.
2. Suami tidak memberi nafkah zahir dan batin lebih dari 4 bulan lamanya.
4. Suami tidak menjalankan tanggungjawab, tinggal serumah, tapi rumah macam ‘neraka’.
5. Suami melafazkan cerai ketika marah, kemudian tidak mengaku dia ada melafazkan cerai.
Umur bukan jadi faktor kebahagiaan rumah tangga.

Ada orang kawin muda, tapi tak berjaya mempertahankan perkahwinan. Ada juga orang kawin di usia muda tapi berjaya mengekalkan rumahtangga. Menyentuh soal kawin muda, saya kongsikan sedikit kisah bapa saya yang berkahwin muda pada umurnya masih belasan tahun.

Dalam kebanyakan kes yang saya baca dari fail-fail sebutan kes Mahkamah Syariah, saya dapati rupa, tahap pendidikan, pendapatan dan pangkat seseorang tak menjanjikan kebahagiaan menjalani hidup berumahtangga. Semua tu hanyalah booster yang boleh membahagiakan, menggembirakan tapi tak semestinya menjamin kekalnya kebahagiaan suami isteri.

Masalah rumah tangga banyak berpunca dari emosi. Suami rapuh pertimbangan, isteri kurang pedoman.

Jika ilmu menjadi kurang, emosi juga turut menjadi kurang. Oleh kerana kawalan emosi kurang, tindakan menjadi silap dan tak ketentuan.
Maka, berlakulah sebuah perceraian. Bagi Anda yang dah berumah tangga, syukurlah dan jagalah hati pasangan Anda dengan menjaga emosi Anda.

Bagi Anda yang masih mencari pasangan (seperti saya!) yakinlah jodoh kita tetap ada cuma kita disyorkan untuk berusaha mencarinya. Dia dah ada, cuma menunggu untuk dijumpai oleh kita.

Saat ini adalah saat paling baik untuk kita yang bujang melatih diri mengawal emosi supaya bila kita bernikah nanti dan hidup bersama pasangan untuk puluhan tahun akan datang, kita sudah mahir mengawal emosi lalu dapat mengelakkan pertelingkahan besar dalam rumah tangga.

Doa saya, moga Anda berbahagia hendaknya.
Impianmu, kebahagiaanmu, inspirasi buatku…

Foto2 hanyelah sekadar gambar hiasan... :-p

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails