Friday, July 30, 2010

Penting!!! Sila semak penggunaan data broadband anda yg sebenar2nya!

Selama ni aku pecaye bulat2 apa yg tertulis pd "statistik" maxis broadband aku tu. Yela...menda ni data, machine, computer....mesti la ade error here & there. Sbgai pengguna kte kne la check smule kadang2. Aku jadi heran, sbb bulan Julai ni, aku mmg jarang guna maxis bb ni. Tp dr semalam dh kua warning bila kte nk tekan "connect" tu...dia ckp penggunaan data dah menghampiri limit (my limit is 3GB). Kalo connect jgk...nanti akan kena charge extra ke akaun postpaid aku tu.



Tp aku sempat lagi menghabiskan duit utk csi kes ni...aku call maxis hotline, dial 123. Just to reconfirmed. Aku check ngn customer service dia. Utk becakap ngn dorang, aku tepakse tggu dekat 8min kot..dok dgr mcm2 iklan maxis. Dh dpt tu, aku tanye betul ke aku dah guna data sebanyak 2.97Gb. Dia suruh hold, dalam 5min jgk la dia check smentara aku dok gigit kuku mengenangkan bill fon yg tgh jalan tu. Pastu minah ni dgn lembutnye ckp...betul cik, cik dah guna sebyk 2.9gb. Kalau cik guna lagi kami akan charge mengikut data. Aku tanye lg, brp u charge per kb? Dia suruh tggu lagi. Lepas 3 min aku letak ler. Mls nk continue. Aku pecaye minah tu cakap. Mesti la dia betul2 check kat sistem dorang.

Tapi aku punye instinct mcm xpuas hati. mcm nak jer check lagi. So, aku pn login la ke akaun maxis broadband aku tu...http://www.mylaunchpad.com.my/ . Teruk gak selongkar cari username & password sbb dah lama xlogin. Macam susah nak caye aku dh guna sebanyak tu. Bukan ade download video/lagu pun selama ni.

So caranye, login & click kt "View my data usage". (pada sesape yg lom ade akaun ni, leh signup.) Kat ctu kte leh tengok sebanyak mana sebenarnye kita dah guna data sebetul2nya. Sbb yg dorang cakap pd image kt atas tu mmg meragukan....  Hasilnye...aku dapati, aku baru guna 1GB ++ jerr...sabau jekkkk.

Selama ni aku tertipu jer ngn data usage aku.Aku kol lagi 123 just to make sure yg mane betul, w/pun instinct aku ckp mmg yg 1gb tu betul. Tp dorang suruh call 1800-82-2000 utk jawab soklan pasal bband. So aku pun bcakap la ngn mamat ni. Dia check2 smule (kena tggu lagi) then finally dia ckp aku baru guna 1GB. Perrgghhhh!!! Akhirnya terbukti! Pastu dia bg la arahan technical utk reset smule program tu. Tp akn jd betul lepas 2 jam. Aku nk tgk 2 jam lg betul ke tak jadi elok smula data usage neh.

Ok, sesape nk double-check leh ar try masuk kat mylaunchpad. Bandingkan...jgn xbanding. Nanti akan hidup dlm kekonfiusan selamanye.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails