Wednesday, March 23, 2011

Clinique Happy yang tak happy denganku..

Bila perfume Clinique Happy (my fav!) yg baru seminggu dibeli tu pecah berderai atas lantai kerana kecuaian sendiri ketika meletakkan kembali ketempatnya...aku betul2 marah! Marah kerana aku betul2 cuai, leka & tak fokus dlm membuat sesuatu. Harum semerbak bilik melegakan sikit rasa geram tadi.

Sepantas kilat jugak aku ambil sekotak tisu dan terus membersihkan lantai tu. Buang kaca2 tu & gosok2 lantai sambil berfikir...
~ bukan rezeki aku ni..
~ ini hak Allah, bila2 masa je Dia boleh ambil kembali
~ Allah nak gantikan dengan ganjaran lebih besar kalau aku bersabar
~ Allah xsuke kot aku pakai perfume ni  nanti ajnabi tercium baunya berdosa aku
~ last sekali aku teringat kejadian tsunami yg baru berlaku di Jepun (kebetulan sama tarikh hari lahir aku)...aku terfikir ini baru sedikit "harta" aku yg musnah. Bayangkan macamana perasaan org2 yg seluruh harta kesayangan & termasuk org2 tersayang mereka pergi dalam sekelip mata! 

Sebagai umat Islam, kita perlu belajar tidak terlalu mengasihi harta dunia...kerana ia hanyalah pinjaman sementara. 

Bila2 masa ia boleh berada dalam genggaman kita..& buatkan kita terlonjak2 gembira..tapi dalam sekelip mata juga ia boleh hilang! Harus belajar meredhakannya. 

(tp aku masih berdoa Tuhan akan beri aku rezeki utk dapat lagi Clinique Happy tu...becoz baunya olwiz make me so happy!)

Moral of the story: jangan terlalu berbangga2 @ sayang giler dengan apa yg kita miliki eg. Ipad, iPhone4 @lain2 fon, rumah besar, kereta besar, jawatan tinggi, pasangan yg hebat, harta yg banyak dsbnya....sehingga kita lupa siapa diri kita yg kerdil ini di bumi Allah, sehingga kita lupa dari mana asal kita dan kemana akhirnya pergi kita.

Hanya Allah yang kekal abadi.









1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails