Friday, October 7, 2011

Riak...musuh dalam selimut

RIAK sepatutnya menjadi salah satu penyakit yang paling ditakuti oleh seorang mukmin. Ia adalah penyakit yang boleh memakan diri sedikit demi sedikit, tanpa kita sedari. Riak mungkin boleh juga kita "terlepas pandang" sebagai KEYAKINAN DIRI.

Rasulullah s.a.w. sendiri sentiasa mengingatkan umatnya supaya menjauhi diri daripada perbuatan riak melalui beberapa hadisnya. Antaranya, Rasulullah bersabda: "Awaslah kamu jangan mencampur adukkan antara taat pada Allah dengan keinginan dipuji orang (riak), nescaya gugur amalanmu." (Hadis riwayat Ad-Dailami).

Dalam hadis lain Rasulullah bersabda: "Suatu yang paling aku khuatirkan kamu ialah syirik kecil, lalu ditanya oleh sahabat, apakah syirik kecil itu ya Rasulullah? Kemudian baginda bersabda, itulah riak." (Hadis riwayat Ahmad dan Baihaqi).

Mengerikan bukan? Kalau Rasulullah dah bimbang tentang sesuatu tu, maknanya it's a huge thing! Benda yg penting perlu dihindari! Dimurkai Allah!

Jadi, cubalah soal diri kita setiap kali buat sesuatu (amalan baik). Contohnya;

1. Bila kita kutip sampah dan buang dalam tong sampah ditengah khalayak, adakah terdetik dalam hati kita;
    a) harapnya ada  orang yg pandang
    b) harapnya aku jadi contoh yg baik kepada org lain
    c) semoga Allah rahmati aku & amalanku

2. Bila kita hulurkan sedekah kepada fakir miskin (ketika berjalan2 di pasar malam cthnya), adakah kita;
    a) berharap ada yg pandang perbuatan kita tu & memuji2 kebaikan kita 
        walaupun dalam hati
     b) merasa yang kita ni seorang yang baik hati & tidak kedekut
     c) tidak mengharapkan apa2 pun drpd manusia lain, hanya redha Allah

3. Ketika memberi ceramah, motivasi atau nasihat, kita;
    a) berharap orang akan kagum dengan kebijaksanaan, ilmu & kepetahan 
        kita berkata2
    b) merasa senang hati yang kita lebih berilmu berbanding orang lain
    c) bersyukur kpd Allah dan melihat diri sebagai guru untuk membantu org
       lain yang memerlukan

4. Selepas buat sesuatu yang baik, contohnya menolong orang; bagi pinjam duit, tolong ajar, menderma dan sebagainya;
    a) hati tak tenang kalau tak ceritakan kepada orang perbuatan baik kita tu
    b) rasa "kembang hidung" sepanjang hari
    c) hanya mahu redha Allah & diterima amalan tu


Jika jawapan kita (b), banyakkan beristighfar. Dengan istighfar, kita akan "membunuh" syaitan yang telah masuk kedalam hati kita. Sifat (b) adalah sifat bangga diri tanpa disedari. Ia boleh membawa kepada sifat riak. 

Tapi kalau yg pertama timbul dalam hati ialah jawapan (a)...kita dalam bahaya. Itulah sifat riak. Jadi banyakkan beristighfar, bertaubat dan pohon ampun drp Allah. 

Alhamdulillah..kalau semua jawapan kita adalah (c). Bersyukur dan teruskan dijalan yang betul.
 
Iblis dan syaitan itu sifatnya takkabur dan riak. Bisikan syaitan tu akan sentiasa menyelinap masuk ke dalam hati kerana mahu menyesatkan manusia. 
  • kalau bilal yang azan; dia bisikkan dalam hati agar merasa kagum dengan kelunakan suaranya (bangga dgn suara yg merdu, suka bila dipuji2)
  • kalau doktor yang cekap; dia bisikkan merasa bangga dapat menyelamat nyawa seseorang (mahu org berterima kasih & hormat)
  • kalau punya wajah yang elok; dia bisikkan merasa lebih hebat berbanding org lain (berjalan dgn sombong & bongkak, marah bila tidak dipuji)
  • kalau ada harta yg banyak; dia bisikkan rasa org lain tidak penting berbanding dirinya yg kaya-raya (berasa diri besar & perlu dihormati)
  • kalau rajin beribadat; dia bisikkan ilmu & amalan kita lebih banyak berbanding org lain, suka kalau orang lihat (memandang hina/rendah kpd org lain secara sedar/tak sedar)
Menurut Prof. Dr. Muhaya Mohamed (pakar bedah mata & motivator), kalau nak kenal diri kita ikhlas atau riak, setiap perbuatan tu kita tanya, adakah kita HARAPKAN PENGHARGAAN MANUSIA atau REDHA ALLAH? 

Kalau kita sering harapkan perhargaan manusia, mahu dipuji2 baik, mahu dipandang tinggi oleh manusia, kita bukan ikhlas dalam perbuatan, tetapi seorang yang riak tanpa kita sedari. Tapi kalau kita hanya mahu Allah nampak & nilai, kita seorang yg ikhlas.
Menurut beliau lagi, kalau mahu elak daripada riak, kita mesti SEMBUNYIKAN PERBUATAN YANG BAIK itu seperti kita MENYEMBUNYIKAN PERBUATAN JAHAT dari diketahui orang ramai. 

Pada saya, kalau mahu mengelak dari berlakunya riak; BAYANGKAN PAHALA YANG KITA BUAT ITU AKAN LEBUR SETIAP KALI KITA BERITAHU ORANG PERBUATAN BAIK KITA.  Sesungguhnya manusia tak perlu tahu, sebab yang memberi "markah" adalah Allah.


Sama2lah kita berusaha menyelamatkan diri dari menjadi manusia yang riak & dibenci Allah. Sentiasa ingat, Allah itu Maha Besar berbanding seluruh isi alam ini. Kita hanyalah hamba yg kerdil. Umpama seekor semut yg dilemparkan ke lautan yg luas.







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails