Monday, May 7, 2012

Hadapi hidup

Ada masanya fikiran jadi kacau bilau. Nak luahkan kepada kawan-kawan...rasanya tak perlu. Kadang-kadang kalau selalu sangat ceritakan masalah pada "orang"..orang akan cepat bosan. 5 atau 10 kali sebulan..mungkin mereka boleh menjadi pendengar yang baik. Boleh bagi nasihat berguna..atau hanya sekadar nasihat tak berapa bernas. Yang paling ditakuti..masalah kita tu akan diceritakan pulak pada orang lain. Ataupun, diri kita akan dipandang "semacam".

Jalan terbaik mengadu kepada Pencipta kita.. Allah s.w.t. Allah sudi mendengar bila-bila masa sahaja. Tapi tiada jaminan bila Allah mahu masalah kita tu hilang. Itu hak Allah. Kepada yang tidak sabar..memang mereka tak puashati. Mesti nak jugak luahkan pada orang lain.

Kalau luahkan di facebook..people will know u. Malah satu dunia akan kenal kita. Berbeza dengan blog. Hanya orang2 tertentu je yang tau siapa kita. Kecuali kalau bog tu penuh dengan foto-foto tuannya..

Pendamkan? Tak guna simpan sampai berdarah bernanah. Bila sesuatu masalah tu disimpan, dipendam, diemosikan dalam diri...fikiran jadi tak stabil, tubuh akan jadi lemah. Selera makan boleh jadi bertambah-tambah...atau langsung tak berselera.

Owwhh..susah juga hidup ni. Tapi kalau mati lagi lah susah. Jadi perkara positif yang perlu dibuat ialah;

1. Jangan dikenang-kenang lagi peristiwa @ masalah yang lepas. Tanamkan sejarah lama, jangan cuba simpan @ gali lagi. Lupakan semuanya! What past is past!

2. Hadapi masakini. Hargai apa yang ada sekarang..hargai orang disekeliling kita sebelum dia pergi! Bersyukur! Sentiasa sedar apa yang sedang dibuat sekarang...live your life happily!

3. Fikirkan kehidupan lebih baik pada masa akan datang. Jangan terlalu risau benda-benda buruk, jangan membiarkan diri kita takut dengan masa depan. Jangan fikir lemah, kecelakaan, sakit, miskin, hinaan orang. Think of successfull life!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails